Siirry sisältöön

Yhteiskehittämisen työkalut tutuiksi! Tutustu DiakHubin palveluihin

Mies näyttää kahdelle kiinnostuneelle naiselle jotain tietokoneen näytöltä.
Kevään juttusarja kertoi Diakissa kehitetyistä työkaluista, joilla parannetaan ja kehitetään sosiaali- ja terveyspalveluja. Lue tästä kaikki artikkelit tai pistä vaikka jakoon sosiaaliseen mediaan!

Ikävät asiat pitää nostaa pöydälle ratkaisujen löytämiseksi

Huono-osaisuus Suomessa -karttapalvelu on ilmainen palvelu, josta muun muassa kuntapäättäjät, hankkeiden suunnittelijat ja paikallismedioiden edustajat voivat saada hyödyllistä tietoa oman alueensa tilanteesta. Artikkelissa karttapalvelun kehittäneet tutkijat Sakari Kainulainen ja Joakim Zitting kertovat, miksi karttapalvelu kehitettiin ja mitä yllätyksiä tilastotiedoista paljastui? Lisäksi Harjavallan kaupunginjohtaja kommentoi, miten kaupunki aikoo ratkoa huono-osaisuuden aiheuttavia haasteita.

>> Lue koko artikkeli DiakHubin sivuilta

Pienet askeleet asiakkaan polulla näkyviin palvelujärjestelmässä

Ensisijaisten hyvinvointimuutosten arviointi tekee näkyviksi ne edistysaskeleet, joita tarvitaan ennen kuin hyvinvoinnissa tapahtuu suuria harppauksia. Kun asiakkaan tilanteen koheneminen ei jää huomaamatta, voidaan palveluita ja moniammatillista yhteistyötä kohdentaa paremmin. Artikkelissa palvelun kehittäjä Reija Paananen kertoo, miten ensisijaisten hyvinvointimuutosten arviointia voi hyödyntää moniammatillisessa asiakastyössä.

>> Lue koko artikkeli DiakHubin sivuilta

Nuorten hyvinvointi rakentuu arjen sujumiselle

3X10D®-elämäntilannemittari antaa kokonaisvaltaisen kuvan nuoren tilanteesta hänen itsensä kertomana. Nuoren täytettyä kyselyn ammattilainen voi kartoittaa huolia herättävät elämän osa-alueet ja sen lisäksi selviää, missä piilevät nuoren voimavarat. Artikkelissa sosiaaliohjaaja Mia Huotari ja palvelun kehittäjä Sakari Kainulainen kertovat, miksi 3X10D® on paras työkalu nuoren elämäntilanteen kartoittamiseen.

>> Lue koko artikkeli DiakHubin sivuilta

Palvelujärjestelmä toimii parhaiten asiakkaan ehdoilla

Palveluintegraation muotoilu on tutkittuun tietoon ja käytännön tarpeisiin pohjautuva valmennus, joka auttaa asiakaslähtöisen ja toimivan palvelujärjestelmän rakentamisessa. Rikosseuraamislaitoksen SikSak-projektissa valmennusta hyödynnettiin tehokkaiden palvelupolkujen kokoamisessa sakko- ja lyhytaikaisvangeille. Artikkelissa palveluintegraation muotoilua vetävä Anne Määttä avaa, miksi asiakaslähtöisyys on ainoa oikea tapa toimia ja palveluiden kehittäminen on kannattavaa myös organisaatiolle.

>> Lue koko artikkeli DiakHubin sivuilta


Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa hashtagilla #DiakHub.